Twee keer Nackt in theater Frascati
Freikörperkultur, naturisme, naakt. Drie elementen die uitgebreid aan de orde komen in Nackt van theatermaker Lizzy Timmers. De voorstelling is donderdag 25 en vrijdag 26 april te zien in theater Frascati aan Nes 63, op beide dagen vanaf 20.30 uur.
De eerste avond is na afloop nog een gratis nagesprek met filosoof/schrijver Simon(e) van Saarloos. Die spreekt dan met Lizzy Timmers en actrice Hanneke van der Paardt over ‘naakt zijn’; via Freikörperkultur, het naturisme tot de betekenis van het naakte lichaam nu.
Volgens de initiatiefnemers worden en werden de 20ste en 21ste eeuw getekend door de strijd om het lichaam. ‘Begin 20ste eeuw was het naakte lichaam in Duitsland nog nauw verbonden met de reformbeweging. Niet lang hierna speelde het een centrale rol in het propaganderen van het Arische ideaal. De activisten van ’68 bevrijdden het lichaam op zoek naar genot en plezier: als teken van protest poseerden de leden van de beroemde Berlijnse Kommune 1 naakt op een rij. Rond dezelfde tijd ontwikkelde in de DDR de Freikörperkultur zich tot een ware volksbeweging – het naakte lichaam moest gelijkheid scheppen. Kunstenares VALIE EXPORT stelde met haar ‘draagbare voelbioscoop’ het lichaam én het maatschappelijke perspectief daarop centraal. De Oekraïense feministische protestgroep Femen daarentegen gebruikte het naakte lichaam als wapen. En tegenwoordig zijn deepfakes in staat uit een hoeveelheid beelden elk denkbaar naakt lichaam te creëren.’
Met Nackt probeert regisseuse Lizzy Timmers het naakte lichaam te bevrijden van al deze historische contexten. Maar kan het lichaam ooit weer los van haar maatschappelijke connotaties gezien worden? Aan de hand van uitspraken van de 68er’s en aanhangers van de Duitse FKK-beweging ontrafelt Lizzy Timmers een web van blikken en betekenissen van het naakte lichaam. De Ostthüringer Zeitung schreef over de voorstelling in het Duitse Jena: ‘Mit viel Beifall und bleibenden Eindrücken endet nach zwei Stunden schliesslich dieser mutige Theaterabend in Jena’.